Cum am ajuns la Biblioteca Judeţeană Sălaj

Posted: December 30, 2012 in education
Tags: , , , ,

Jorge Luis Borges spunea „eu mi-am imaginat întotdeauna Paradisul sub forma unei biblioteci, alte persoane consideră ca ar fi o grădină, alţii şi-l pot închipui ca un palat, eu l-am imaginat întotdeauna ca o bibliotecă şi aici mă aflam eu…”.

Mereu am asociat bibliotecile cu ceva dumnezeiesc, fascicule de lumină care străbat civilizaţii, perioade istorice, locaţii geografice, călăuzind oamenii de la un capăt la altul al vieţii. Şi mereu le-am fost recunoscătoare în primul rând părinţilor mei, care mi-au pus primii cartea în mână- ţin minte şi acum coperţile groase, setul de creioane colorate, figurinele care aşteptau să fie umplute de culoare, mirosul acela specific tipografiilor şi printurilor noi. Au urmat apoi abecedarele, colecţiile de poveşti ale lui Hans Christian Andersen, Fraţilor Grimm, 1001 de nopţi, romanele de aventuri ale lui Radu Tudoran sau Jules Verne, pe care nu le puteam lăsa deoparte odată ce le deschideam. Datorită lor, am avut cea mai bogată copilărie, încărcată de călătorii pe tot mapamondul, fie pe un covor fermecat, fie într-un balon ce se înălţa pe deasupra mărilor sau pe aripile unui dragon prietenos.

Au fost nişte aventuri fenomenale pe care le trăiam literalmente ghemuită pe un fotoliu, citind. Eram gata contaminată cu microbul lecturii. Cu fiecare vizită la biblioteca şcolii „Mihai Eminescu” Zalău, apoi la Biblioteca Judeţeană Sălaj sau la Biblioteca Universitară Lucian Blaga din Cluj eram copleşită şi simţeam un respect total faţă de aceste instituţii culturale, faţă de personalul lor bine pregătit.

Era o lume aproape divină, liniştea din încăperile mari intensifica senzaţia de pace, relaxare şi beatitudine. Fie că alegeam să intru în biblioteci pentru a mă deconecta de probleme, fie pentru a învăţa pentru un examen sau pur şi simplu pentru a răsfoi o carte de poezii, nu am fost niciodată dezamăgită. “Cetim ca sa trecem examene, ca să omorâm timpul sau cetim din profesiune. Lectura ar putea fi un mijloc de alimentare spirituală continuă, nu numai un instrument de informaţie sau contemplaţie” ( Mircea Eliade)

Toamna anului 2012 a venit cu surprize dintre cele mai plăcute şi-anume: site-ul Bibliotecii Judeţene „I. S. Bădescu” Sălaj anunţa un concurs pentru ocuparea unui post de bibliotecar. După o serie de probe dintre cele mai complexe şi interviuri orale, mi s-a oferit şansa de a mă integra în colectivul de excepţie al Bibliotecii şi să mă alătur unei echipe de profesionişti, de oameni inovatori şi talentaţi. Pentru că într-adevăr Biblioteca “I. S. Bădescu” este un centru antreprenorial cultural  şi centru de formare profesională. Cu numeroase proiecte la activ (peste 30), menţionez doar câteva dintre acestea:

  • Biblionet– Lumea în Biblioteca Mea, un program de parteneriat între IREX, Asociaţia Naţională a Bibliotecarilor şi Bibliotecilor Publice din România (ANBPR), autorităţile locale si naţionale si bibliotecile din ţară. Prin intermediul lui, dintr-un număr total de 58 de biblioteci publice comunale din judeţul Sălaj au fost elaborate formulare de aplicaţie pentru 45, care în urma procesului de selecţie au fost desemnate câştigătoare şi au fost dotate cu echipamente moderne, cursuri gratuite pentru personalul bibliotecar, software etc.
  • Bibliovoluntar– un serviciu nou de biblioteca, ce vine în întâmpinarea nevoilor comunităţii, motivând tinerii să se implice în activităţile comunităţii, dezvoltandu-le sentimentul de apartenenţă şi dorinţa de a fi utili.
  • Proiect de parteneriat cu Asociaţia Culturală Româno-Italiană  “Dialog”, ce are drept scop: înfiinţarea primei biblioteci româneşti de la Udine, schimburi de experienţă cu bibliotecarii din judeţul Sălaj, lansări de carte la nivel naţional şi internaţional, expoziţii, serate culturale, activităţi culturale comune, evaluări şi cercetări în domeniul literaturii şi culturii române.
  • Proiect de parteneriat încheiat cu Asociaţia Prader Willi România cu scopul de a îmbunătăţi calităţii vieţii copiilor cu dizabilităţi produse de boli genetice rare din comunitatea Zalău

Această instituţie încurajează schimbarea şi progresul, fiind prezentă peste tot: în grădiniţe, şcoli, licee, în cadrul centrelor de îngrijire pentru vârstnici şi pensionari, în cadrul Spitalului Judeţean, precum şi in spaţii neconvenţionale (pieţe publice, străzi, cafenele, parcuri).

Afirm cu mână pe inimă că a fi bibliotecar, nu e un simplu job, e un stil de viaţă pe care îl îmbrăţişează toţi cei care simt nevoia acută de a transforma în bine şi în frumos lumea din jurul lor, de a ghida oameni şi de a forma mentalităţi, toţi cei care se implică într-o procent de 110-120% în ceea ce fac, toţi cei care îşi păstrează sufletul viu şi mintea deschisă.

“Niciodată înainte, omul nu a avut o aşa mare capacitate de a controla mediul în care trăieşte, capacitatea de a pune capăt foametei, sărăciei sau dezastrelor. Avem puterea de a fi cea mai bună generaţie pe care a cunoscut-o vreodată omenirea.” (John F. Kennedy)

E un pact pe care îl închei acum, la final de an, cu mine însămi.

Comments
  1. cătălin says:

    O bibliotecă e ca o încăpere care ascunde multe comori, care stau acolo, adormite pe rafturi, și așteaptă să le atingi, să le trezești, să îți spună o poveste, să îți răspundă la o întrebare.
    Mi-am amintit că și eu obișnuiam să călătoresc cu Verne prin cele mai exotice și îndepărtate locuri. Și dacă e să fiu sincer, chiar și acum am două locuri preferate în clădirea unde îmi petrec cîteva ore, șase zile din șapte. Primul ar fi terasa, ca o masardă cu ferestre englezești, de unde privesc marea, și pescărușii. Al doilea, o încăpere nu foarte mare, cu toți pereții îmbrăcați în rafturi cu cărți. Și un automat de cafea.
    Trebuie să fie frumos ceea ce faci acolo, în biblioteca ta. Eu îți doresc succes!

Leave a Reply

